Autyzm

Zdjęcie artykułu

Autyzm to zaburzenie neurologiczne, które wpływa na komunikację interpersonalną i zachowanie, często objawiające się trudnościami w nawiązywaniu kontaktów społecznych oraz powtarzalnymi wzorcami zachowań.

AUTYZM PRZYCZYNY

  • czynniki genetyczne – uwarunkowane genem EN2 na chromosomie 7, a także innymi genami znajdującymi się na chromosomach 3,4,11. Należy przy tym zaznaczyć, że przekazywana jest przede wszystkim skłonność do wystąpienia spektrum zaburzeń, trudności przystosowania czy cech osobowości
  • wiek ojca – powyżej 40. lat, zwiększa się ryzyko wystąpienia autyzmu u dziecka; zaburzenia metaboliczne, przede wszystkim nietolerancja glutenu i kazeiny, zaleca się dietę pozbawioną tych substancji
  • urazy okołoporodowe
  • uszkodzenia centralnego układu nerwowego
  • toksoplazmoza (wrodzona)
  • dziecięce porażenie mózgowe
  • poważne infekcje i intensywne antybiotykoterapię w okresie niemowlęcym
  •  alergie i osłabiona odporność immunologiczna
  • obniżona zdolność do detoksykacji 

AUTYZM RODZAJE I TYPY 

  • Autyzm dziecięcy: Jest to jedna z form autyzmu i obejmuje szeroki zakres objawów, które mogą wpływać na komunikację, interakcje społeczne i zachowanie dziecka. Osoby z autyzmem dziecięcym mogą mieć trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych, wykazywać powtarzalne wzorce zachowań i ograniczenia w komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
  • Zespół Aspergera: Zespół Aspergera również jest częścią spektrum autyzmu, ale osoby z tym zaburzeniem zazwyczaj wykazują lepszą sprawność językową i intelektualną w porównaniu do autyzmu dziecięcego. Osoby z Zespołem Aspergera mogą mieć trudności w nawiązywaniu kontaktów społecznych i zrozumieniu subtelnych wskazówek społecznych.
  • Autyzm atypowy: Autyzm atypowy odnosi się do przypadków autyzmu, które nie spełniają wszystkich kryteriów diagnostycznych ani kryteriów innych zaburzeń z grupy autyzmu. Osoby z autyzmem atypowym mogą wykazywać pewne objawy autyzmu, ale w sposób bardziej subtelny lub różny od typowego autyzmu dziecięcego.
  • Inne całościowe zaburzenia rozwoju: To szerokie pojęcie, które obejmuje różne zaburzenia rozwoju, które niekoniecznie kwalifikują się jako autyzm. Przykłady to zaburzenie rozwoju mowy i języka, zaburzenie rozwoju koordynacji ruchowej i wiele innych. Te zaburzenia mogą wpływać na różne aspekty rozwoju dziecka.

AUTYZM - OBJAWY

Do typowych objawów autyzmu zaliczane są:

  • izolacja,
  • autostymulacja,
  • autoagresja,
  • nagłe zmiany zachowania,
  • schematy oraz stereotypy zachowania

Do jakiego lekarza należy się zgłosić?

psychiatra, psycholog, logopeda i pedagog specjalny

Autyzm ROKOWANIA 

Rokowania dotyczące autyzmu są zróżnicowane i zależą od wielu czynników, takich jak stopień nasilenia objawów, wczesna diagnoza i odpowiednia terapia. W wielu przypadkach osoby z autyzmem mogą osiągnąć znaczące postępy w rozwoju i funkcjonowaniu społecznym, zwłaszcza gdy otrzymują wsparcie i terapie dostosowane do ich potrzeb. Wczesna interwencja i intensywna terapia behawioralna mogą pomóc w poprawie umiejętności społecznych, komunikacyjnych i adaptacyjnych.

Niemniej jednak, rokowania mogą być różne w zależności od indywidualnych przypadków. Niektóre osoby z autyzmem mogą doświadczać trudności w komunikacji i samodzielności przez całe życie, podczas gdy inne osiągają znaczne postępy i mogą prowadzić samodzielne życie. Warto pamiętać, że każda osoba z autyzmem jest unikalna, a rokowania zależą od jej indywidualnych zdolności i dostępu do odpowiedniej terapii i wsparcia. Dlatego ważne jest, aby podejść do każdej osoby z autyzmem indywidualnie i dostosować strategie terapeutyczne do jej potrzeb.

AUTYZM TERAPIA

Autyzm nie jest chorobą, ale zaburzeniem neurobiologicznym, które nie ma kuracji ani możliwości pełnego wyleczenia. Niemniej jednak, istnieje wiele terapii i interwencji, które mogą pomóc w minimalizowaniu skutków autyzmu oraz w poprawie jakości życia osób z tym zaburzeniem. Oto kilka rodzajów terapii, które są często stosowane w leczeniu autyzmu:

  • Terapia behawioralna (ABA - Applied Behavior Analysis): Jest to skuteczna metoda terapeutyczna, która koncentruje się na kształtowaniu i modyfikowaniu zachowań poprzez systematyczne obserwacje, analizę i stosowanie nagród oraz konsekwencji. Terapia ABA może pomóc w rozwijaniu umiejętności społecznych, komunikacyjnych i życiowych.
  • Muzykoterapia: Muzyka może być używana jako narzędzie terapeutyczne do poprawy komunikacji, wyrażania emocji i rozwijania umiejętności społecznych u osób z autyzmem. Muzykoterapeuci pracują nad budowaniem relacji i poprawą zdolności interpersonalnych.
  • Terapia logopedyczna: Dla osób z autyzmem, które mają trudności w komunikacji werbalnej, terapia logopedyczna może być niezwykle pomocna. Pomaga w rozwijaniu mowy, rozumieniu języka i komunikowaniu się.
  • Terapia zajęciowa: Terapia zajęciowa koncentruje się na rozwijaniu umiejętności samodzielności, samoregulacji i zarządzania bodźcami sensorycznymi. Może pomóc w poprawie funkcji motorycznych oraz umiejętności dnia codziennego.
  • Terapia sensoryczna: Osoby z autyzmem często wykazują nadwrażliwość lub podwrażliwość na bodźce sensoryczne. Terapia sensoryczna może pomóc w regulowaniu tych reakcji i poprawie komfortu osobistego.
  • Terapia komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC - Augmentative and Alternative Communication): Dla osób, które nie mogą skorzystać z tradycyjnej mowy, AAC może pomóc w komunikacji za pomocą różnych narzędzi, takich jak tablice komunikacyjne lub urządzenia do generowania mowy.

Autyzm DIETA

Dieta dla osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu jest tematem, który budzi wiele kontrowersji i wymaga ostrożności. Istnieje wiele różnych podejść do diety dla dzieci i osób z autyzmem, ale ważne jest, aby podejść do tego zagadnienia z uwagą na indywidualne potrzeby i preferencje danej osoby. Oto kilka kwestii związanych z dietą w kontekście autyzmu:

  • Selektywność żywieniowa: Dzieci z autyzmem często wykazują selektywność żywieniową i preferują pewne rodzaje pokarmów, często słodkie lub tłuste. To może prowadzić do niezdrowych nawyków żywieniowych, dlatego warto pracować z terapeutą żywieniowym, aby wprowadzić bardziej zrównoważoną dietę.
  • Dieta bezglutenowa i bezmleczna: Nie ma jednoznacznych dowodów naukowych na to, że dieta całkowicie eliminująca gluten i nabiał ma ogólny pozytywny wpływ na objawy autyzmu. Jednak niektórzy rodzice i opiekunowie próbują takiej diety, uważając, że może ona pomóc w redukcji pewnych objawów, takich jak trudności żołądkowo-jelitowe. Ważne jest, aby taka dieta była prowadzona pod nadzorem specjalisty żywieniowego, aby uniknąć niedoborów pokarmowych.
  • Suplementy diety: Niektórzy rodzice stosują suplementy diety, takie jak witaminy i minerały, w nadziei na poprawę zachowania i funkcjonowania dziecka z autyzmem. Zanim rozpoczniesz stosowanie jakichkolwiek suplementów, ważne jest, aby skonsultować się z lekarzem lub specjalistą ds. żywienia, ponieważ nadmiar niektórych składników może być szkodliwy.
  • Wsparcie terapeutyczne: Dieta powinna być częścią ogólnego programu wsparcia dla osoby z autyzmem. Terapia behawioralna, terapia mowy i terapia zajęciowa mogą pomóc w rozwijaniu umiejętności społecznych i komunikacyjnych, które są kluczowe dla osób z autyzmem.

AUTYZM OPIS SPEKTRUM 

Autyzm  jest to zaburzenie neurobiologiczne, które wpływa na rozwój mózgu i zachowanie. Jest to trwały stan, który wpływa na sposób, w jaki osoba myśli, komunikuje się, zachowuje i interaguje z otoczeniem. Autyzm jest uważany za spektrum, co oznacza, że objawy i nasilenie zaburzenia mogą być różne u różnych osób.

Przyczyny autyzmu nie są jeszcze w pełni zrozumiane, ale istnieją dowody na to, że genetyka oraz czynniki środowiskowe mogą odgrywać rolę w jego powstawaniu. Badania nad autyzmem skoncentrowane są na identyfikowaniu czynników ryzyka, diagnostyce wczesnego dzieciństwa i opracowywaniu strategii terapeutycznych, które mogą pomóc osobom z autyzmem rozwijać swoje umiejętności i poprawić jakość życia.

Istnieją różne terapie i podejścia do leczenia autyzmu, takie jak terapia behawioralna, terapia zajęciowa i terapia mowy. Ważne jest, aby diagnoza i terapia były dostosowane do indywidualnych potrzeb danej osoby z autyzmem. Chociaż nie istnieje żadna kuracja na autyzm, to wczesna diagnoza i odpowiednia terapia mogą znacząco pomóc osobom z tym zaburzeniem rozwijać swoje umiejętności i funkcjonować w społeczeństwie. Wspieranie osób z autyzmem i zwiększanie świadomości na ten temat są kluczowe dla poprawy jakości ich życia.

AUTYZM A POWIĄZANE ZABURZENIA I CHOROBY

Istnieją pewne zaburzenia i choroby, które mogą być powiązane z autyzmem lub wykazywać pewne podobieństwa w objawach. Jednak warto podkreślić, że autyzm jest odrębnym zaburzeniem i nie jest to choroba, która można przenosić. Oto niektóre z zaburzeń i chorób, które mogą być powiązane lub wykazywać podobieństwa do autyzmu:

  • Zespół Rett: To rzadkie zaburzenie genetyczne, które występuje głównie u dziewcząt. Objawy Zespołu Rett często przypominają autyzm, w tym utratę zdolności do komunikacji i umiejętności ruchowych.
  • Zespół Angelmana: Jest to zaburzenie genetyczne, które może powodować opóźnienia rozwojowe, trudności w komunikacji i powtarzalne zachowania. Objawy Zespołu Angelmana często przypominają niektóre objawy autyzmu.
  • Zespół Downa: Osoby z Zespołem Downa często wykazują pewne cechy podobne do autyzmu, takie jak trudności w komunikacji i interakcjach społecznych. Jednak są to dwie odrębne diagnozy.
  • Zaburzenia sensoryczne: Osoby z autyzmem często wykazują wrażliwość na bodźce sensoryczne, ale niektóre osoby mogą cierpieć na oddzielne zaburzenia sensoryczne, które wpływają na ich percepcję i reakcje na bodźce sensoryczne.
  • Zaburzenia genetyczne: Istnieją różne zaburzenia genetyczne, takie jak zespół Fragile X i zespół delecji chromosomu 22q11.2, które mogą być związane z autyzmem lub wykazywać pewne podobieństwa w objawach.
  • Zaburzenia metabolizmu: Niektóre zaburzenia metaboliczne, takie jak fenyloketonuria (PKU) i kwasica mlekowa, mogą wpływać na rozwój neurologiczny i wykazywać pewne podobieństwa w objawach do autyzmu.

AUTYZM DIAGNOSTYKA

Diagnoza składa się głównie z:

  • wywiadu z rodzicami
  • obserwacji dziecka
  • analizy źródeł (np. opinii nauczyciela)
  • dodatkowych badań w celu wykluczenia innych przyczyn (nie zawsze).


Autorzy: Sylwia Mościcka

Data publikacji: 22 listopada 2023 08:33. Ostania aktualizacja: 13 maja 2024 18:54.


Serwis Diagnoza na wyciągnięcie ręki ma na celu edukację i dostarczanie informacji zdrowotnych. Nie stanowi on jednak porady lekarskiej i nie zastępuje profesjonalnej konsultacji medycznej. Dokładamy wszelkich starań, aby zapewnić rzetelność i aktualność publikowanych treści, jednak ostateczna decyzja dotycząca diagnozy i leczenia powinna być podjęta przez lekarza. Redakcja serwisu nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne działania podjęte na podstawie informacji zawartych na stronie.

Chcesz dostać powiadomienie na maila o tym, gdy uruchomimy wyszukiwarkę?